Literární web Sůvička
Podzemní letecká továrna
Eva
Minulý rok jsme k Ježíšku dostali originální dárek, a to prohlídku podzemní továrny v obci Janská. Akce byla naplánována na březnový termín a avizovali nám, že to trvá čtyři hodiny. Docela jsem se toho času zalekla a říkala si, co tam proboha budeme celou tu dobu dělat.
Moje obavy byly zcela zbytečné, uteklo to v pohodě a ještě mě to bavilo. Netrávíte celé čtyři hodiny v podzemí, ale přecházíte po povrchu od jednoho vchodu k druhému a také kousek popojíždíte autem. Provázející pan Hunčovský nedrmolí monotónně výklad jako někteří průvodci na zámcích, takže ho opravdu posloucháte a vnímáte, co říká. Prohlídky hradů a zámků vám brzy splynou v jedno, a i to jedno se časem vykouří z hlavy, kdežto historii podzemních prostor v Rabštejnském údolí hned tak nezapomenete. Už jen z toho důvodu, že 4,5 km podzemních štol vybudovali vězni z koncentračního tábora v Rabštejně za neuvěřitelných osm měsíců. Také jich při práci mnoho zahynulo.
Původně zde byla přádelna bavlny, kterou v roce 1860 založil Franz Preidl. Továrna veleúspěšně šlapala, Preidl vyvážel bavlnu do celého světa a císař Franz Josef ho za rozmach celého regionu povýšil do šlechtického stavu. Po první světové válce však přišla krize, firmy začaly krachovat a mezi ně patřila i zdejší přádelna.
Erb Franze Preidla von Hassenbrunn:
Pták v erbu představuje havrana, německy Rabe, Rabštejn (německy Rabstein) znamená „havraní skála“. Tehdejší němečtí obyvatelé tak pojmenovali skalní masív, v němž se později vybudovala podzemní továrna.
Německá firma Weserflugzeugbau Bremen (WFG) využila v roce 1942 budovy bývalých přádelen a ve strategicky skrytém údolí kolem řeky Kamenice zřídila leteckou továrnu pro výrobu součástí letadel Junkers a vrtulníků FA-223. Vzniklo zde 11 montážních hal, v nichž pracovalo přes 6000 dělníků, mistrů, konstruktérů i šéfů výroby. Většinu pracovníků továrny tvořili totálně nasazení dělníci.
Bývalá přádelna:
Koncem srpna 1944 vznikl v Rabštejně koncentrační tábor a vězni tohoto tábora vyrubali do skalního masívu na přelomu let 1944 a 1945 podzemní továrnu.
Do podzemní letecké továrny vedlo více vchodů:
Podzemní štoly:
Kříž na památku vězňům koncentračního tábora:
Vzduchotechnika nejen, že přiváděla vzduch, ale odváděla z podzemí skoro 50 % vlhkosti.
Po válce objekt převzala ČSA a do 90. let jej používali ženisté jako své sklady.
Auty jsme se přesunuli k podzemním cisternám, které využívala za okupace sovětská vojska. Bylo zde 12 tanků o celkovém objemu 8 tisíc kubíků, což je 8 milionů litrů paliva. Po odchodu Rusů cisterny zakoupila firma, která devět tanků rozřezala, a tyto nakonec skončily ve sběru. Zbývající tři, ke kterým byl horší přístup, zůstaly nedotčeny, ovšem i zcela nevyužity. Konají se zde pouze prohlídky.
Vchod k cisternám:
Dno po odstraněné cisterně:
Cisterna:
Pokud se chcete do rabštejnského podzemí podívat, kontaktuje pana Hunčovského na http://www.podzemirabstejn.cz
Do podzemí prý můžete i se psy. Jo, a měli byste mít s sebou baterky, v podzemí nejsou žádná světla.
Zařazeno v kategorii Postřehy, Reportáže, cestování
Počet komentářů na “Podzemní letecká továrna” - 4
eliah bruno (28. 3. 2012 (15:58))
su ges tiv ní....
Radka V. (27. 3. 2012 (20:01))
Jako vždy skvělá reportáž...pokaždé se dozvím něco zajímavého o čem jsem nevěděla. Ještě že Tě máme o)))
fotoeva (26. 3. 2012 (20:07))
Evi super...
Katka (26. 3. 2012 (16:40))
Zajímavé. To by mohlo zajímat mého muže..